15
نوامبر

سایز لوله های فاضلاب ساختمان

سایز لوله های فاضلاب ساختمان در تأسیسات ساختمانه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در معماری و صنعت ساخت‌وساز است. این تأسیسات که بیشتر به صورت توکار و در بخش‌های ابتدایی ساخت بنا ایجاد می‌شوند, در کیفیت زندگی ما در بناهای گوناگون تأثیرات زیادی دارند. قبل از خواندن ادامۀ مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل به دریافت اطلاعات در مورد بهترین برند لوله فاضلاب ساختمان به صفحۀ بهترین برند لوله فاضلاب ساختمان مراجعه کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأسیسات در هر بنایی, سیستم فاضلاب درون هر ساختمان است. امروزه از لوله‌های گوناگونی برای ایجاد سیستم فاضلاب در خانه‌ها و انواع بناها استفاده می‌شود.

لوله و اتصالات UPVC و PVC مهم‌ترین و پرکاربردترین لوله‌هایی هستند که در ساخت بناها به کار می‌روند. سایز لوله های فاضلاب ساختمان اما متنوع است و از سایزهای کوچک برای سرویس‌ها و تا سایزهای بزرگ و فاضلاب شهری, مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم تا نگاهی کلی به سایز لوله های فاضلاب ساختمان داشته باشیم و ببینیم که خرید لوله فاضلاب ساختمان بر اساس سایز چگونه انجام می‌شود.

اهمیت آگاهی درباره سایز لوله های فاضلاب ساختمان

لوله‌های فاضلاب, مسیرهایی هستند که باید سیالات مورد نظر را به خوبی و با توجه به حجم و فشار آن جابه‌جا کنند. اگر سایزی که برای این لوله‌ها استفاده می‌شود, جوابگوی فشار و حجم این سیالات نباشد, مشکلاتی ایجاد خواهد شد. در این صورت, این مشکلات دور از انتظار نخواهد بود:

• اگر لوله‌ها بزرگ‌تر و با سایز بیشتری از آن چه مورد نیاز است انتخاب شوند, مواد فاضلابی با سرعت بیشتر و نیز به یک باره تخلیه می‌شوند و یک جا تجمع پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که به تدریج در یک منطقه خاص گرفتگی پیش بیاید.

• در مقابل اگر لوله‌ها در سایز کوچک‌تری نسبت به سایزی که نیاز است انتخاب شوند, فاضلاب با سرعت کمی در لوله‌ها حرکت می‌کند و در این صورت در بیشتر جاها تجمع پیش‌آمده که این موضوع به گرفتگی کلی لوله‌ها منجر خواهد شد.

شما عزیزان می‌توانید برای خرید لوله پلیکا به صفحۀ خرید لوله پلیکا مراجعه کنید.

سایز لوله های فاضلاب ساختمان | برج پلیمر

لوله فاضلاب PVC و UPVC چیست؟

یکی از انواع پرکاربرد لوله‌های فاضلاب مورد استفاده در ایران, لوله‌های PVC و UPVC است. این لوله‌ها مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر شکستگی, ضربه, ترک خوردن و گرما و سرما مقاوم هستند. این لوله‌ها وزن کمی دارند و به راحتی نصب و اجرا می‌شوند. این لوله‌ها طول عمر بالایی دارند و قیمت مناسب و در دسترس بودن آن‌ها نیز باعث شده تا به صورت گسترده در انواع سیستم‌های فاضلاب استفاده شوند.

این لوله‌ها اما در سایزهای گوناگونی در بازار موجود هستند. اندازه این لوله‌ها معمولاً بر اساس قطر دهانه سایزبندی می‌شوند. این لوله‌ها از سایز 16 تا 200 در بازار موجود هستند اما برخی از سایزها بیشترین استفاده و کاربرد را در پروژه‌های ساختمانی دارند. در ادامه با سایز لوله های فاضلاب ساختمان بیشتر آشنا می‌شویم.

در ادامه به موضوع انواع سایز لوله های فاضلاب ساختمان می‌پردازیم.

انواع سایز لوله های فاضلاب ساختمان

انواع سایز لوله های فاضلاب ساختمان

امروزه لوله‌های فاضلابی که در ساختمان‌ها و در سیستم فاضلاب استفاده می‌شوند, در سایزهای گوناگونی تولید می‌شوند.

گفتیم که این لوله‌ها از سایز 16 تا 200 در دسترس هستند. اما سایزهای پرکاربرد این لوله‌ها, شامل این موارد است:

• لوله فاضلابی سایز 63 که ضخامت آن 3 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری B مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله برای نصب در طبقات انواع بناها در نظر گرفته شده است.

• لوله فاضلابی سایز 75 که ضخامت آن 3 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری BD مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله هم برای نصب در طبقات انواع بناها و هم به منظور دفن در خاک در نظر گرفته شده است. این موضوع به این معنی است که از این لوله هم در داخل بنا و به صورت روکار و توکار و هم بای بیرون از خانه و به صورت توکار قایب استفاده است.

• لوله فاضلابی سایز 90 که ضخامت آن 3 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری BD مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله هم برای نصب در طبقات انواع بناها و هم به منظور دفن در خاک در نظر گرفته شده است.

• سایز لوله های فاضلاب ساختمان 110 که ضخامت آن 3.2 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری BD مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله هم برای نصب در طبقات انواع بناها و هم به منظور دفن در خاک در نظر گرفته شده است.

• لوله فاضلابی سایز 125 که ضخامت آن 3.2 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری BD مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله هم برای نصب در طبقات انواع بناها و هم به منظور دفن در خاک در نظر گرفته شده است.

• لوله فاضلابی سایز 160 که ضخامت آن 3 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری B مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله برای نصب در طبقات انواع بناها در نظر گرفته شده است.

• لوله فاضلابی سایز 200 که ضخامت آن 3.9 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری B مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله برای نصب در طبقات انواع بناها در نظر گرفته شده است.

• لوله فاضلابی سایز 200 که ضخامت آن 4.9 میلی‌متر است. این لوله با علامت اختصاری BD مشخص شده که نشان می‌دهد این لوله هم برای نصب در طبقات انواع بناها و هم به منظور دفن در خاک در نظر گرفته شده است.

در ادامه به موضوع نکات مهم در انتخاب سایز لوله های فاضلاب ساختمان می‌پردازیم.

نکات مهم در انتخاب سایز لوله های فاضلاب ساختمان | برج پلیمر

نکات مهم در انتخاب سایز لوله های فاضلاب ساختمان

خرید لوله فاضلاب ساختمان برای کار گذاشتن در بخش‌های گوناگون نکاتی دارد. از جمله:

• نوع فاضلاب در بخش‌های گوناگون در ساختمان, متفاوت است و بنابراین انتخاب و خرید لوله فاضلاب ساختمان, باید با توجه به آن انجام شود.

• در ساختمان‌های چند طبقه, میزان و فشار ایجاد شده توسط فاضلاب متفاوت است و مهندسان باید با توجه به این شرایط, سایز مناسبی از لوله را استفاده کنند.

• علاوه بر انتخاب سایز مناسب, شیب بندی لوله‌ها هم اهمیت زیادی دارد.

سخن آخر

انتخاب سایز لوله های فاضلاب ساختمان, اهمیت فراوانی در کیفیت تأسیسات ساختمانی دارد. رایج‌ترین سایزهای لوله‌های فاضلابی که این مقاله به آن اشاره شد, می‌توانند بسته به مکان, نوع فاضلاب و طبقه مورد استفاده قرار گیرند.